Bentley Cresta Facel – Pinin Farina
Een bijzondere Bentley, ontstaan uit een Frans-Italiaanse samenwerking. Immers, ontworpen door Pinin Farina (de echte voornaam van Farina was trouwens Battista, maar hij werd Pinin = ukkie genoemd; eerst in 1961 werd het Pininfarina) en gebouwd door de Franse carrossier Facel-Métallon. Vandaar die dubbele ‘f’ op de zijkant.
Wat was er dan wel zo bijzonder ?
Wel nu, toen in 1946 de 1e naoorlogse Parijse autosalon werd geopend, was het voor fabrikanten uit landen die daarvoor nog in oorlog waren, verboden te exposeren. Pinin Farina bedacht toen een list door twee van zijn nieuwste creaties buiten het Grand Palais ten toon te stellen. En niet voor niets, want de Fransman Jean Daninos, de eigenaar van Facel-Métallon, vroeg Farina om een 2-deurs fastback saloon te ontwerpen op basis van een Bentley Mark VI. Dit omdat een voor een Franse klant gebouwde carrosserie niet van de volgende Parijse salons uitgesloten zou worden.
Dus aldus ontstond onder de code naam Cresta deze fraaie automobiel die op de ‘Salon’ in 1948 niet alleen veel bewondering oogstte maar ook de nodige bestellingen. Nou ja, de nodige bestellingen? Ook maar betrekkelijk want uiteindelijk zijn er tot 1950, geheel buiten de reguliere Facel-productie om, 17 stuks gebouwd (waarvan er heden ten dage nog 11 stuks a.d.h.v. hun chassisnummers bekend zijn zijn)
Deze in aluminium en staal gebouwde 2-deurs 4-zitter werd/wordt wel beschouwd als een van de belangrijkste Bentleys ooit, zijnde de ‘missing link’ tussen de vooroorlogse Cornische en naoorlogse Continental.
Matrix Scale Models heeft er wat meer gemaakt dan 17 stuks, 408 stuks om precies te zijn, maar dan wel 43 keer kleiner. En ja, de dubbele ‘f’ zijn ze niet vergeten.
.