En dan nu eens niet op het thema VW T1 etc. maar op de Citroën H Van, Citroën HY of Citroën Type H – zoals de oorspronkelijke Franse benaming luidt. Een bestelbus van Citroën die werd geproduceerd tussen 1947 en 1982.
Met zijn karakteristieke ‘golfplaatcarrosserie’ en praktische laadvloer was de HY een bekende verschijning in Europa. Maar liefst 34 jaar lang bleef deze auto vrijwel onveranderd in productie, een absoluut record voor een bestelwagen. Er zijn in totaal 475.000 exemplaren gebouwd.
De eisen voor het ontwerp van de HY waren enigszins gelijk aan die van een 2CV: voorwielaandrijving, een laag brandstofverbruik en een goede wegligging. De eerste blauwdrukken van deze auto lagen al op de werktafel tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar het eerste prototype rolde pas ná 1945 van de band.
Het ontwerp van de HY is niet gebaseerd op de zelfdragende carrosserie. De wens was een chassis met opbouw. Alle techniek lag in de voorkant van de auto geconcentreerd (motor, versnellingsbak en aandrijving). Groot voordeel hiervan is dat een HY vrij gemakkelijk kan worden verlengd, door vlak achter de cabine de auto als het ware door midden te zagen. Alleen dan niet vergeten de chassisbalken en de remleidingen te verlengen.
Tussen 1963 en 1970 werd de HY ook geassembleerd in Nederland, bij Citroën Nederland aan het Stadionplein in Amsterdam. De productie lag op zo’n 400 auto’s per jaar.
Vele honderden varianten zijn er van gebouwd; camper, horecaverkoopwagen, ambulance, pick-up, paardentransportwagen, frietkot enz.
Maar ook de modelauto fabrikanten hebben zich niet onbetuigd gelaten; wie herinnert zich niet de o zo begeerde (en vaak ook onbereikbare) Philips demonstratiewagen van Dinky Toys.
De bekende Franse uitgever Hachette heeft ooit de Type H-Collection Hachette no 01–34 uitgegeven en die (Eligor) modellen kun je nu bij de modelautowinkels tegenkomen.