Auto’s en brillen? Heeft dat wat met elkaar te maken dan? Niet echt, zou je zeggen. Hoewel ……..
Toen de eerste automobielen (want toen heetten ze nog zo) op de weg kwamen, was zo’n grote stofbril een absoluut noodzakelijk accessoire. En een met bont gevoerde leren muts natuurlijk.
En wat dacht u van de eerste Volkswagen Kever met z’n kekke ‘brilletje’; bijna onmiddellijk de ‘brilkever’ genoemd.
Ziekenfondsbrilletje, jarenlang een begrip geweest en dat was meestal niet als compliment bedoeld. Doet ons toch sterk denken aan de jaren ‘ 60/70 toen het toenmalige GAK aangepaste DAF-jes inzette. Die autootjes hadden een max. snelheid van 25 km zodat je er zonder rijbewijs in mocht rijden, de z.g. GAK-DAF. Absoluut dodelijk voor het toch al wankele imago van DAF in die tijd. Helemaal toen de grap rondging dat er voor slechtzienden een DAF met geslepen voorruit beschikbaar was.
En dan de zonnebril, ook al zo’n ‘dingetje’. Primair bedoeld om zonlicht uit de ogen te houden, maar door sommige types gebruikt om zich achter te verbergen. Ook dat zien we nu terug in de auto-wereld; van getinte voorruiten tot volkomen geblindeerde ramen.
Maar er zijn altijd mensen die zich van al die hypes en zo niets aantrekken en dat is maar goed ook. Zoals de automobilisten die uitsluitend en alleen een auto kiezen om ze van A naar B te brengen. Volstrekt ongevoelig voor zaken als uiterlijk, mode, stijl of imago en zolang ie het doet is het prima. Bij brildragers zag/zie je datzelfde; een bril is noodzakelijk om beter te zien en niet om de drager er beter uit te laten zien.
Anno nu is ‘de bril’ echter meer een modeaccessoire geworden, maar desondanks ontlenen velen aan het merk van hun bril hun identiteit (of gewenste identiteit, dat kan ook) en zien hun bril als een verlengstuk van hun zelf. Net als hun auto, soms. Niet voor niets zijn er dus (zonne)brillen van b.v. Maybach, Ferrari en Porsche Design.
En in Venlo maakt Daan de Haan zelfs brilmonturen van een motorkap naar keuze. En die motorkap met uitgesneden brilletjes is dan weer heel decoratief aan de muur. Kijk, dan heb je pas een goed verhaal op een verjaardag.
Maar MODELAUTO gaat toch over modelauto’s?
Zeker, maar ook daar zien we overeenkomsten met brillen, of beter gezegd, met de productie en verkoop van brillen. Immers, in de modelautowereld heb je, net als in de brillenwereld, grote kwaliteits- en prijsverschillen. En de onvermijdelijke prijsstunters natuurlijk. Zo zien we dat verzamelaars b.v. in een tuincentrum voor een paar euro complete series modellen scoren. Je moet toch ergens beginnen en een verzameling is een verzameling. En als dat het begin van ‘onze’ hobby kan zijn, prima wat ons betreft!
Kijkend naar al die opvolgende trends, blijft bij ons de vraag of er dan binnenkort ook een hybride-bril op de markt komt?