BUKHANKA IS RUSSISCH VOOR BROOD ……

Zeg maar de  Russische variant van ‘onze’ VW en/of Transit bus en die wordt daar, vanwege zijn gelijkenis met een brood, liefkozend “Bukhanka” genoemd. Zodoende dus.

Dat UAZ staat trouwens voor Ulyanovsky Avtomobilny Zavod of in goed Russisch Ульяновский Автомобильный Завод.

In 1948 bouwde UAZ een prototype van een 1,5 tons truck, de UAZ-300. Door gebrek aan productiecapaciteit werd dit type nooit in productie genomen. Pas in 1954 en met gebruikmaking van GAZ onderdelen, werd daar de GAZ-69 gebouwd. Maar UAZ richtte in die periode ook een eigen ontwerpstudio op en in antwoord op de vraag van het “Rode Leger” ontwierpen ze in 1955, op basis van een GAZ 69 en met in gedachten de Austin J2, een 4-wiel aangedreven bestelwagen: de UAZ-450.

Het prototype verscheen in 1956 en werd uitvoerig getest in de Kaukasus en de Krim, waarna in 1958 de productie begon van een complete UAZ-450 familie. Het eerste model was een ambulance, gevolgd door de 450D pick-up, een bestelwagen en een 11-persoons busje. Bij alle 450 modellen kon de voorwiel aandrijving uitgeschakeld worden en de topsnelheid was 90 km p/u. In 1961 verscheen een 2-wiel aangedreven variant. De UAZ-452GP was een ambulance versie met hydropneumatische vering, afgekeken van de Citroen DS 19 !! Hoewel erg succesvol in ruw terrein, vond het leger dit een te ingewikkeld systeem en werd dit type nooit in productie genomen.

In de navolgende periode volgden diverse ‘upgrades’ en in 1966 werden de 4-wiel versies omgenummerd naar UAZ-452 (van), 452D (pick-up) 452V (minibus) en 452A en 452G (ambulances) en een 452S (ambulance voor pool-condities)

De 452 werd het werkpaard van de Russische boer en de politie; ze konden door 50 cm sneeuw ploegen met 1800 kg lading. Export versies heetten Trekmaster en er was zelfs een versie met een Engelse body, de Tipmaster.

In 1972 werd de gedateerde GAZ-69 vervangen door de modernere UAZ-469; ontwikkeld uit de UAZ-471 en de UAZ-460. Die UAZ-469 werd door zijn betrouwbaarheid en off-road capaciteiten legendarisch. Pas in 1980 kwam dit model beschikbaar voor de civiele gebruiker. Kenners vinden de UAZ-469 niet alleen een goedkoper maar ook een beter alternatief voor de Jeep, de Landrover en de Toyota Landcruiser.

Na de val van de Sovjetunie kwam UAZ in financiële problemen met gevolg dat productie en kwaliteit hard achteruit gingen. In 2004 werd de fabriek overgenomen door de Severstal Financial Group.

En ja, er zijn modellen van dit Russische icoon, heel veel modellen zelfs (we hebben hier al eerder over geschreven, zie “De jacht op de Russische (model)auto’s – november 2014)

De Agostini heeft alle UAZ varianten en nog veel meer typische Russische modellen gemaakt voor hun tijdschriften series.


Bericht auteur: Modelauto

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *