Na de tweede Wereldoorlog besloot Chevrolet een sportief model op de markt te brengen en de ‘beroemde’ Harvey Earl zorgde voor het ontwerp. Althans dat heb ik altijd gedacht, totdat onze webmaster Hans Gaarenstroom ons er via deze site op wees, dat de Fransman Philippe Charbonneaux in die tijd als stagaire bij Earl werkzaam was en ook zijn bijdrage heeft geleverd aan het ontwerp. Zo leer je nog eens wat.
De doos:
De doos van deze oer-Corvette is een heruitgave van een oude Monogram kit. En dat is ook wel te zien; het is allemaal wat grover dan de huidige bouwdozen, maar dat is ook niet verwonderlijk na zoveel jaar van ontwikkeling.
Er zijn 91 onderdelen nodig om deze Corvette samen te stellen. De bouw begint met het motorblok en je kunt kiezen uit de uitvoering uit 1953 of ’54. Ik voegde nog wat bougieleidingen toe en dan ziet het blok er prima uit. Het model is voorzien van een chassis; een constructie die we wel vaker zien bij Monogram. Daar wordt het motorblok in gehangen.
De body:
De body nadert zijn voltooing
De body vereist wel wat schuurwerk, met name aan de achterzijde tussen de ‘vinnen’ en de bagageklep.
De positie van de verchroomde bumpers op de vier hoeken is niet duidelijk gemarkeerd. Dus even goed opletten voor de juiste plek bij het lijmen. De chroomdelen laten, nadat ze van het gietraam zijn geknipt, wat witte plekken achter, die we het beste met wat Bare-Metal folie kunnen bijwerken.
Met en zonder kap
Wat problemen had ik met de voorruit; het ruitje moet wat ‘aangepast’ worden om netjes op de raamomlijsting aan te sluiten.
Het typische Corvette-interieur heeft een heerlijk nostalgisch dashboard en dito stuur. De sierstrip op de zijkanten wordt als decal geleverd of kan zilver geschilderd worden, maar het is mooier om deze uit te voeren met Bare-Metal folie. Dat geldt overigens ook voor de chroomstrippen rondom het interieur.
Heerlijk jaren’50 interieur
De kit voorziet ook in een ‘linnen’ kap. Het ruitje is niet zo fraai en verving ik door een stukje transparant plastic.
Het nieuwe ‘ruitje’ voor de kap
Conclusie:
Als je een beetje je best doet is er van deze, in de basis zeer oude kit nog een attractieve Corvette te maken. Ik spoot de body metallic lichtblauw. Ik weet niet of dat een authentieke kleur is, maar het is een kleur die deze ‘Vette’ goed staat. Overigens was wit, zoals op de doos aangegeven, een zeer gangbare kleur in die tijd.
Carel van Kuijk
De banden zijn voorzien van plastic ‘white-walls’