Laten we maar eens beginnen met de Fiat 1100/103 TV uit 1953, een 1/43 model van Rio, van de Polizia Stradale.
Lijkt een ‘burger’auto, maar bij de heroprichting, net na de oorlog, van de Polizia werd deze bordeauxrode kleur de standaard kleur voor alle staatspolitievoertuigen.
Dat linnen schuifdak zat er overigens niet voor de lol; staande op zijn stoel had de bijrijder niet alleen een beter uitzicht op het verkeer, maar kon, zo nodig, ook beter schieten op ontsnappende boeven. De voorloper van de ‘shooting break’ zeg maar.
En dan die opvallende schijnwerpers, wat dus geen schijnwerpers zijn. De lamp boven de voorruit was een flitser en die op het spatbord was een snelheidsmeter. Aldus konden snelheidsovertreders vanaf het dashboard gefotografeerd (geflitst) worden, waarbij gelijk de gereden snelheid op de foto kwam.
Een wat recentere versie is de Fiat Marea Weekend uit 1999, een 1/43 model uit een van de vele kiosk-edities en in een fractie te donkere kleur blauw. En geen ‘Pantera’ verwerkt in de striping.
Huh ? Pantera ? Jawel, een springende panter en hoe dat precies zit kunt u lezen in Modelauto 194.
De Carabinieri is misschien wel de meest indrukwekkende politiedienst, van oorsprong een militaire politieorganisatie met duidelijke taken op gebied van misdaadbestrijding.
Vandaar dat de vroegere voertuigen in legergroen waren, zoals deze Fiat Campagnola. Zijn opvolger, de Fiat Nuova Campagnola uit 1982 mocht al in de huidige donkerblauwe kleur rondrijden.
Maar met een legergroene huif, dat dan weer wel.
Ook bij de brandweer dragen ze een uniform en rijden ze ook met Fiats, zoals deze Punto (1/43 – Del Prado) van de Vigili del Fuoco.
Tot slot een buitenbeentje.
Immers, het lijkt een Fiat 600 maar het is eigenlijk een Seat 600D uit 1966 (Solido)
En dan van de Bomberos, wat dan weer Spaans is voor Brandweer.
En dat oranje zwaailichtje is geen foutje, want tot op de dag van vandaag rijden in Spanje brandweerauto’s en ambulances met een oranje zwaailamp.
Hoezo uniforme regels in Europa?