Het was één van de eerste huisvuilwagens na de 2e wereldoorlog van fabrikant Shelvoke & Drewry. Hun fabriek startte in 1922 in Letchworth in Herefordshire en bouwde naast deze ‘refuse collectors’ ook brandweerwagens, autobussen en heftrucks. Tijdens de 2e wereldoorlog produceerde men vliegtuigonderdelen en na de oorlog keerden Harry Shelvoke en James Drewry terug naar hun specifieke voertuigbouw.
Het Oxford model is dus een SD ( Shelvoke & Drewry) met een benzine motor, zonder stuurbekrachtiging en verscheen met de type aanduiding “W” rond 1954. Later werden ook Perkins diesel motoren geleverd.
Bijzonder aan dit voertuig is, dat de laadbak zowel naar voren (verticaal) kan kiepen, zodat het huisvuil in zijn geheel naar beneden valt. Voor het lossen van de volle lading kan de laadbak naar achter kiepen.
Dat naar voren kiepen had ik pas later door bij het Oxford modelletje, maar heel attent wordt er een plastic setje bijgeleverd, zodat in de kiepstand naar achter, de twee vast zittende hydraulische cilinders voorkomen, dat de laadbak weer in de ruststand terugvalt.
Ook Matchbox, Corgi, Dinky en Husky leverden modellen met een Shelvoke & Drewry opbouw. In 1980 werd het bedrijf aan het Amerikaanse Dempster verkocht.
We schieten even ruim 60 jaar door in de tijd.
Het Nederlandse Tekno levert één van de meest moderne en gedetailleerde modellen van een kraakpersvoertuig, gemonteerd op een DAF CF 85 chassis met voorloopas en als opbouw een Geesink Norba GPM IV
De inhoud van deze laadbak kan van 17 kubieke meter tot 28 kubieke meter variëren.
In tegenstelling tot het hiervoor besproken model, kan dit type laadbak niet kiepen, maar brengt een schep-pers in de trog ( het gedeelte waar het huisvuil in wordt gestort naar voren, tot deze vol is)
Bij het lossen van de lading komt een aan de binnenkant een soort schuifwand naar voren, waardoor de lading als het ware uitgeperst wordt.
Bent u er nog ? Mooi, dan gaan we nog even door in dit vakjargon.
De belading, het gedeelte waar de kliko’s aan de kam gehangen worden is een uiterst vernuftig stukje techniek; immers huisvuilcontainers zijn er in talloze maten.
Zo’n belading is desgewenst nog uit te voeren met een weegsysteem, waardoor er zowel bij het optillen van de container als het terugzetten, twee maal geijkt gewogen wordt.
In de cabine is een weegcomputer aanwezig en kan er gelijktijdig een weegbriefje afgedrukt worden of digitaal opgeslagen worden.
De Rijksdienst voor het Wegverkeer keurt uw kraakperswagen overigens af, indien er geen jerrycan (met kraantje met 5 liter helder water aanwezig is.
Het afgebeelde model is een kostbaar promotiemodel, maar Tekno heeft daadwerkelijk een zeer rijk gedetailleerd model weergegeven en als u het geheel nog eens kritisch bekijkt, zult u dit ongetwijfeld beamen.
Het 1 op 1 model van deze kraakperswagen is een uiterst kostbare investering, je kan er in wezen een mooi woonhuis voor kopen.
Eén van de grote huisvuilinzamelaars heeft als leuze; ”Afval bestaat niet”, dus vuilniswagens in onze circulaire economie bestaan niet meer en noemen we voortaan “recycling voertuigen.”
Wim Grift