In Weissach bevind zich het ontwikkelingscentrum van Porsche en daar nam men de toch al fabuleuze hybride 918 Spyder onderhanden. Technisch viel er niet zo erg veel te verbeteren, dus men zocht het voornamelijk in de gewichtsbesparing. Aluminium werd vervangen door magnesium en stalen delen werden uitgevoerd in titanium. Zelfs de verflagen werden vervangen door een folie, waardoor er in totaal 41 kg werd ‘bespaard’. In een Martini-uitvoering – ooit was deze fabrikant een grote sponser van Porsche – rondde deze zogenaamde Weissach 918 in september 2013 de 20,6 km lange Nürburgring-Nordschleife in 6,57 minuten. Toen een record voor straat-legale auto’s.
De doos
Rond de honderdertig onderdelen tellen deze kits; de één iets meer dan de ander. Het plastic is gegoten in verschillende kleuren; het gietwerk ziet er goed uit met nauwelijks flash. De body onderdelen van de Weissach versie zijn in het zwart uitgevoerd, terwijl de ‘gewone’ Spyder een grijze kleur heeft.
De bouw
De bouw start met de aandrijfunits van de 918 en dat zijn er drie. Een superlichte V-8 ligt vòòr de achteras en op diezelfde as is ook nog een electromotor aangesloten. De derde motor drijft de voorwielen aan en als ze alle drie in werking zijn haalt deze Porsche de 100 kilometer per uur in 2,6 seconden en in net geen 20 seconden wordt de 300 km/uur bereikt!
Revell modelleerde ze alledrie, maar helaas zie je daar later, als de body geplaatst is, weinig tot niets meer van. Zoals gewoonlijk wacht ik met het plaatsen van de wielen altijd tot de body gemonteerd is om er zeker van te zijn, dat ze goed in de wielkasten vallen.
De velgen zijn iets te klein uitgevallen en dat is jammer. De verchroomde velgen heb ik echter donker metallic-grijs gespoten en dan valt het minder op. Wil je echter wel een juiste maat velg op de auto hebben, dan biedt het after-market merk Plamoz uitkomst. De vormgeving van de band is namelijk zodanig dat hij omgedraaid kan worden en dat maakt een grotere velg mogelijk. Bij de ‘gewone’ Spyder heb ik die velgen van Plamoz gemonteerd en dat ziet er toch beter uit.
Interieur
Het interieur is uitvoerig gedetailleerd. Een deurpaneel bestaat bijvoorbeeld uit vier onderdelen. De bouw van dit onderdeel vergt dan ook wel wat tijd. Ook de nodige decals zijn bijgevoegd voor de verfraaing van dit interieur. Het enige wat ontbreekt zijn de veiligheidsgordels, dus die hebben we toegevoegd met aftermarket materiaal. De houders waar de gordels inklikken naast de stoelen zijn tegenwoordig wel standaard in de kits van Revell aanwezig.
De body
Dan zijn we aangekomen bij de body. Zoals in de inleiding al te lezen was, had deze ‘Weissach’ versie een folie als afwerking van de body in plaats van een laklaag. Dat was in dit geval een zijdemat zwarte folie en daarvoor gebruikte ik de spuitbus TS-29 van Tamiya. De bouwbeschrijving geeft aan de voor- en achterbumper pas te plaatsen als de body op het onderstel geplaatst is.
En dat is inderdaad aan te raden; ik deed dat niet en monteerde de voorbumper voor het spuiten al op de body. Gevolg was dat de montage op het onderstel dan moeilijk en met veel ‘duwwerk’ gepaard gaat met het risico dat je de body geschadigd. Vlak achter de deuren zit in het echt een sleuf naar het motorcompartiment voor de koeling. Die sleuf wordt in het model dichtgezet met de onderdelen G81 en G82. Van die onderdelen haalde ik een stukje af, waardoor er toch weer een opening ontstaat ( zie ook de foto).
De transparant-rode achterlichten komen nog beter tot hun recht als de achtergrond voorzien wordt van een stukje bare-metal chroomfolie. Vòòr het spuiten van de bodyonderdelen wel eerst alles goed schoonmaken in bijvoorbeeld een sopje afwasmiddel. De andere 918 kreeg een laag Tamiya TS-76 Mica zilver met een transparante laklaag van Mr. Hobby Clear Cote.
De afbouw
De koplampglaasjes passen prima en hetzelfde geldt voor de voorruit. Die voorruit moet een zwarte omranding krijgen. Daarvoor maakte ik gebruik van een afplakfolie van 2 mm, die zeer buigzaam is en mooi de ronding van de ruit volgt.
Voor een aantal onderdelen, zoals bijvoorbeeld de voorruit-omlijsting, dak en de achtervleugel zijn carbon-decals voorhanden. Een gedeelte van de motorkap bestaat bij de 1/1 auto uit een voorgevormd stuk gaas. Dat wordt bij dit model nagebootst door een transparant onderdeel, waarop een ‘gaasdecal’ wordt aangebracht.
Die decals voor de Weissach versie zijn aan de dikke kant en dat geeft wat problemen bij de hechting op gebogen oppervlakken, zoals bijvoorbeeld de Martini-decals op de zijflanken. Dus een sterke decalsoftener is een noodzaak voor een goede hechting; temeer ook omdat de lak niet glanzend, maar zijdemat is.
Zoals al aangegeven gaf ik de velgen een andere afwerking dan de Nürburgring-Nordschleife versie en ook het startnummer 15 en de Michelin decals op de voorbumper liet ik achterwege.
Conclusie
Deze indrukwekkende Porsches 918 bouw je niet in een paar avondjes, maar dat is ook niet de bedoeling van onze hobby, nietwaar? Maar het geeft aan dat er veel bouwplezier aan te beleven is.
En over de prijs-kwaliteitsverhoding kunnen we duidelijk zijn; uitstekend. Wat nog wel wat verbetering zou kunnen geven zijn de banden.
Carel van Kuijk, januari 2018