1/18 FERRARI 365 GT4 BB Sebring 1965

De Ferrari Berlinetta Boxer (BB) is een auto die tussen 1973 en 1984 door Ferrari in Italië werd geproduceerd. De Daytona was de eerste in een reeks Ferrari’s die een in het midden gemonteerde flat-12-motor gebruikte. De Boxer is ontworpen door Leonardo Fioravanti en was de eerste auto met middenmotor die de Ferrari-naam en het logo van Cavallino Rampante (steigerend paard) droeg. Het werd vervangen door de Testarossa, die de Flat-12-motor bleef gebruiken. De Ferrari 365 GT4 BB werd in 1976 geüpdatet als de BB 512, waardoor de naam van de eerdere Ferrari 512-racer herleeft. De naam 512 verwijst naar de 5 liter, 12 cilinder motor van de auto; een afwijking van Ferrari’s gevestigde praktijk van het noemen van 12-cilinder wegauto’s (als de 365 BB) na hun individuele cilinderverplaatsing. De motor werd vergroot tot 4943 cc, [4] met een verhoogde compressieverhouding van 9,2: 1. Het vermogen was iets lager tot 360 pk, terwijl een dubbele plaatkoppeling het toegevoegde koppel verwerkte en de pedaalkracht verminderde. Droge carter-smering voorkwam olieverhongering in harde bochten. Het chassis bleef ongewijzigd, maar bredere achterbanden (in plaats van de 365’s even groot op alle vier de hoeken) betekende dat de achterbaan 63 mm groeide. Externe differentiatoren omvatten een nieuwe kinspoiler vooraf, ingebouwd in de bumper. Een NACA-kanaal aan de zijkant zorgde voor koeling van het uitlaatsysteem. Aan de achterzijde waren er nu twee achterlichten en uitlaatpijpen aan elke kant, in plaats van drievoudige eenheden zoals op de 365 GT 4 BB. Deze auto racete in 1975 de 12H Sebring met achter het stuur de coureurs Minter-Wietzes.

We praten hier over een 1/18 model van deze Ferrari en zoals zo vaak is de maker het Italiaanse BBR.


Bericht auteur: Modelauto