Dit model komt de meeste verzamelaars bekend voor: de Citroën DS bandentestauto kennen we in schaal 1/43, maar nu presenteren de drie modelauto-ondernemers CK-Modelcars, Modelissimo en Little Bolide onder hun eigen merknaam CMR een 1/18 versie. Het is duidelijk dat dit een indrukwekkend model is, zo’n DS met elf wielen.
Het fraaie model verschijnt in juni en kost rond de honderd euro. Een interessante aanwinst!
In 1972 bracht Michelin de waarschijnlijk krachtigste tweelingbroer van de DS op de weg: dankzij twee motoren kon de kolos van negen ton zelfs accelereren tot 180 km / u. Maar waarom heeft de bandenfabrikant de Michelin DS PLR “Mille Pattes” eigenlijk gebouwd?
En in tegenstelling tot wat je zou denken, was de kolos met 11 wielen geen denkbeeldig product van gekke speelgoeduitvinders, maar een echt bestaande auto. De Michelin-man werd er echter niet mee vervoerd – de speciale DS had hogere doelen: de bandenfabrikant testte de banden op hoge snelheden met het monster.
Door de extreme lengte en het volumineuze achterstuk lijkt de auto een beetje op een kruising tussen een insect en een robot. Het eigenlijke teststation is verborgen in de metalen buik. Want in tegenstelling tot wat het op het eerste gezicht lijkt, heeft de PLR niet vijf, maar zelfs zes assen. In het midden van het voertuig bevindt zich een testapparaat dat een vrachtwagenband op de weg kan laten zakken. Het was mogelijk om de rubbers op hoge snelheden te testen zonder het risico de controle te verliezen bij een klapband.
De constructie is eigenlijk gedeeltelijk gebaseerd op de Citroen DS. Een geoptimaliseerd hydropneumatisch chassis van de DS Break is verborgen onder de beklede structuur van stalen buizen, wielnaven en banden afkomstig van de Citroen HY. De reden dat Michelin de constructie op het Citroen-schap kon gebruiken, was dat de bandenfabrikant de autofabrikant al in 1934 had overgenomen. En zo werd de duizendpoot uitgerust met goedkope technische onderdelen uit eigen productie. In de cockpit lijkt het echter meer op een vrachtwagen dan op de welbekende solide Art Deco sfeer. De 1/1 auto is bewaard gebleven en staat in het Michelin Museum in Clermond-Ferrand.