EEN TATRA VOOR DE ZWITSERSE POST

Modelauto’s van de Zwitserse Post zijn een geliefd verzamelobject en met enige regelmaat verschijnt er toch steeds weer iets nieuws aan modellen. Maar deze Tatra is toch wel heel erg geslaagd. Lees wat modelfabrikant Autocult over dit model weet te vertellen.
Bij de keuze van een transportmiddel ten behoeve van het vervoer van poststukken stond de Zwitserse PTT open voor alles wat de markt te bieden had. Daar kon de firma ‘Ferd. Schenk’ uit Worblaufen-Bern, die in 1935 met de import van Tatra’s in Zwitserland begonnen was, zijn voordeel doen.
Ongeveer in 1936 was de importeur op bezoek bij de Zwitserse Post, een staatsbedrijf. Daar prees hij bij de officiële inkopers zijn auto dermate overtuigend aan dat deze een leveringscontact met de firma Schenk afsloten. Teneinde het model voor de posterijen geschikt te maken kregen acht auto’s een bestelwagenopbouw. Vier jaar later kwam nog een aantal Tatra’s in dienst van de post. In 1941 was het type 57A niet langer leverbaar maar daarvoor was in 1938 de 57B in de plaats gekomen, met een 5 pk hoger vermogen. In deze uitvoering werden vijf auto’s in het wagenpark van de PTT opgenomen. In 1947 volgde de aankoop van nog eens tien auto’s, eveneens met een aangepaste achterkant. De aanpassingen aan de carrosserie waren ditmaal van de hand van de firma “Reber & Sohn” in Bern. Nog geen jaar later bestelde de post wederom een zestal bestelwagens, eveneens met opbouw van ‘Reber & Sohn’. In vergelijking met de eerste ombouw uit 1937 valt op hoe harmonisch de opnieuw vormgegeven achterzijde nu in het geheel van de carrosserie paste. Autocult maakte hier dus een model van de 1947 versie, de 57B PTT.

Bericht auteur: Modelauto