De Ferrari 250 GTO werd ooit tot in de kleinste details ontwikkeld voor uitsluitend competitief gebruik. Enzo Ferrari had dit idee in 1960 en vroeg zijn hoofdingenieur van de ervaringsafdeling, Giotto Bizzarrini, om een kleine sportieve, lichte en zeer snelle auto te creëren door gebruik te maken van de 250 liter 3-liter V12 motor, dit vanwege de nieuwe reglementen opgelegd door het wereldkampioenschap 1962 die alleen met GT auto’s zou hebben plaatsgevonden.
In korte tijd en met gebruikmaking van een “korte wielbasis” Ferrari 250 GT, chassis no. 1791 GT, bouwde Bizzarrini een prototype. Dit eerste prototype was medio augustus in recordtijd gereed en werd tijdens de Italiaanse GP van 1961 in Monza getest door de Belg Willy Mairesse. Deze test kreeg uitstekende resultaten mede dankzij de hulp van Stirling Moss die de auto testte tijdens de F1 tests . Het model van BBR is perfect nagemaakt, van het interieur tot de carrosserie, tot de bijzondere beschildering en nooit uitgebracht als 1/18 model. Dit prototype leidde misschien wel tot het enige echte meesterwerk auto in de wereld op vier wielen: de Ferrari 250 GTO 1962. |