OVER RECYCLING GESPROKEN ….

Nu doen wij daar allemaal aan, al of niet gestimuleerd door de overheid en vooral om ons milieu geen verdere schade toe te brengen. Maar er is een tijd geweest dat recycling nog gewoon hergebruik heette en waren er vooral economische redenen voor.

Neem nou het verhaal van autoladder nr. 38, dat begint op 22 januari 1930 toen Brandweer Amsterdam een Mercedes Benz L33 met een houten  ladder opbouw van Metz-Voigt in dienst stelde.

Ging allemaal prima tot op 7 oktober 1948, op weg naar een brandje in het Emma Kinder Ziekenhuis het noodlot toe en het voertuig om sloeg, waarbij de ladder afbrak. Het voertuig werd ter reparatie teruggezonden (1948 !!) naar de Metz-fabrieken. Die pakten de klus gelijk groot aan en op het chassis werd een gesloten cabine geplaatst en de houten ladder werd vervangen door een stalen exemplaar van ruim 27 meter. Na 9 maanden kon de volledig gemoderniseerde autoladder weer in gebruik genomen tot  hij in 1963 werd afgekeurd.

Maar …… de uit 1948 daterende ladder en bok waren nog in prima staat, dus werd alleen een nieuw chassis aangekocht waarop ladder en bok werden overgebouwd. En zo werd autoladder 38 in december 1963 autoladder  125. Een DAF A1300-BA468 met een 6 cyl. 4770 cc motor.

Maar liefst 7 jaar heeft dit voertuig nog zijn nuttige  werk kunnen doen, totdat in 1970 het laddergedeelte zo verouderd was dat finale afkeuring volgde.

Zaten ze in Amsterdam dus nog wel met een vrij nieuw DAF chassis.  En u weet het hè, zuinigheid met vlijt enz. enz. en jawel hoor, als een ware Fenix herrees in mei 1970 ladder 125 uit de spreekwoordelijke as. Alleen dan wel als transportwagen 125 en dit voertuig heeft als zodanig nog 11 jaar dienst gedaan.

En wat het nog leuker maakt, er zijn nog schaalmodellen van ook ! Jan Korte uit Amsterdam heeft n.l. de gehele voertuig geschiedenis van de Amsterdamse brandweer in schaal 1:87 gebouwd. In de loop van dit jaar gaan we daar meer aandacht aan besteden.

En de laatste in de serie 1:43 brandweerauto’s van Yatming/Signature zou de DAF A1300 ladder nr. 125 moeten zijn, maar het model is een A1600, het is te kort en heeft een dubbele cabine i.p.v. enkele. Neemt niet weg dat het een leuk model is en eindelijk ook eens een DAF.

Bericht auteur: Modelauto

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *