De DS is waarschijnlijk de meest bekende en de meest populaire Citroën. Vanwege de initialen (DS) spreken Franstaligen van de ‘Déesse de la route’ (godin van de weg).
De voorstelling op 6 oktober 1955, op het Autosalon van Parijs, sloeg in als een bom. Nooit eerder werden zoveel verschillende technieken gecombineerd in één model.
De Citroën DS werd ontwikkeld door een team ingenieurs onder leiding van André Lefèbvre. Het koetswerk, spectaculair voor die tijd, was te danken aan de flamboyante Italiaanse kunstenaar en beeldhouwer Flaminio Bertoni. Het hydraulisch systeem was revolutionair. Op de eerste dag van het salon werden al meer dan 12.000 bestellingen genoteerd en tijdens het hele salon verkocht men er ongeveer 80.000.
De eerste leveringen vonden plaats in 1956, het jaar waarin Citroën ook uitpakte met een meer betaalbare en vereenvoudigde versie, de ID. De DS behaalde een eerbare 3e plaats tijdens de verkiezing van ‘de auto van het jaar’ in 1999 en werd verkozen tot de ‘mooiste auto aller tijden’ door een panel designers, op vraag van het Britse magazine ‘Classic & Sports Car’.
Vanaf 1 juni stelt Autoworld de verschillende generaties van de DS en DS/ID aan u voor, aan de hand van een twaalftal wagens op de tijdelijke expositieruimte. De tentoonstelling loopt tot 15 juli. Meer info: www.autoworld.be