Zijn moeder had n.l. een lingeriezaak in Parijs, vlak bij Les Folies Bergères (moet een toplocatie geweest zijn) die hij in 1940 overnam. Begonnen met badpakken, lanceerde hij in 1946 een tweedelig badpak dat hij een bikini noemde.
Toen kwam er in mei 1946 ene Jacques Heim ook met een tweedelig badpak dat hij prompt ‘Atome’ noemde (Amerikaanse atoombom proeven op de Bikini eilanden?) en ontstond er een door geinige reclame campagnes ondersteunde concurrentiestrijd, compleet met vliegtuigen die boven de Riviera wervende teksten in de lucht schreven.
Maar goed, dit gaat niet over badmode maar over (model)auto’s en wel een Packard V8 die Réard door de bekende carrossier Henry Chapron een tikkeltje liet aanpassen.
De Packard werd dus een ‘road yacht’ compleet met stuurhut, patrijspoorten, anker, mast een houten kuip en andere scheepsbenodigdheden. Aldus uitgerust reed de auto (hij kon niet varen) in de jaren ’50 mee met de reclame karavaan van de Tour de France. Uiteraard met de nodige dames-in-bikini aan boord , hetgeen in het roomse Frankrijk van toen nog al voor wat opschudding zorgde.
“CETTE VOITURE PUBLICITAIRE AVEC DES MANNEQUINS A BORD FIT SCANDALE SUR LE TOUR 1955” kopten de kranten.
En daar is dus nu ook een 1/43 model van, de Packard Chapron “Bikini Réard” 1950 van Perfex (Momaco) en alles zit er op en er aan. Behalve dan 1/43 bikinimeisjes, dat dan weer niet.