HOERA – DE FORD TRANSIT BESTAAT 50 JAAR

Een bestelwagen met de motor voorin waardoor de laadvloer achter beter bereikbaar wordt.. Ford neemt aldus een voorsprong op de concurrentie. (die met de motor achterin)

De Ford Transit met zijn fraaie korte neus ziet het levenslicht in 1965 in de Ford-fabriek van het Engelse Berkshire. Een moderne auto voor die tijd en toen al uitgerust met bevestigingspunten voor veiligheidsgordels. Andere innovaties volgen snel, o.a. halogeen koplampen, tubeless banden en gewicht besparende bladveren.

Het eerste model wordt naar keuze uitgerust met een 1.7-liter benzinemotor die 74 pk levert of een 86 pk sterke 2-liter. De eerste diesel is een Perkins met 44 pk. De Transit is beschikbaar in twee wielbases: kort voor laadgewicht tussen 610 en 1.120 kg. en lang voor 1.272 tot 1.782. De bestelbussen worden uitgerust met 2 achterdeuren. Of een klep, dat kon ook en met of zonder zijdeur, openslaande deuren of schuifdeuren. De keuze was toen al reuze, zeg maar.

Ford Duitsland bouwt hetzelfde model, uiteraard met het stuur links.

De naam Transit heeft trouwens een bijzondere ontstaansgeschiedenis. Al in 1960 verscheen de naam op de FK (Ford Köln) Taunus Transit. Maar toen de eerste gezamenlijke Europese bestelauto gelanceerd zou gaan worden, zou die de V-serie gaan heten (Van-series). Maar ….. vlak voor de introductie werd besloten dat de nieuwe Ford bestelauto Transit zou gaan heten.

Waarom? Nou gewoon, omdat dat veel beter klonk! Goed gezien door de mensen van Ford, denken wij, want in juni 2013 liep Transit nr. 7.000.000 van de band.


Bericht auteur: Modelauto

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *