EEN ROZE DAIMLER

Overigens,  Vandenplas was in de 19e eeuw een succesvolle rijtuigbouwer in België, met meerdere filialen, waarvan de belangrijkste in Brussel, Antwerpen en Gent. In de hoogtijdagen van de automobielontwikkeling, medio jaren twintig van de vorige eeuw, werd een werkplaats geopend in Londen. Tot aan de Tweede Wereldoorlog bouwde Vandenplas vele carrosserieën op basis van onder meer Rolls RoyceBentley en Daimler.

Na de Tweede Wereldoorlog werd Vandenplas overgenomen door Austin. Austin wilde Vandenplas positioneren als luxe tegenhanger van de concurrenten Wolseley 25 HP en Humber Imperial. Van 1946 tot 1963 werd een groot deel van het plaatwerk van Rolls Royce bij Vandenplas vervaardigd. De komst van de nieuwe Silver Shadow MK1 en de overstap van Rolls Royce naar Pressed Steel (ook onderdeel van BMC) deed een belangrijke inkomstenbron voor Vandenplas opdrogen.

De rol van Vandenplas als luxemodel in de stal van Austin werd in 1965 na verschillende fusies overgenomen door Daimler. Vandenplas werd binnen het BMC/BL concern gebruikt om een aantal auto’s een luxueus en bijzonder cachet te geven, het kreeg daarmee een vergelijkbare rol als Ghia bij Ford. De auto’s werden onder de merknaam Vanden Plas verkocht, zoals de Vanden Plas Princess

Bericht auteur: Modelauto

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *